POSTERİOR ÜRETRAL VALV(PUV)

Posterior üretral valv (PUV), mesane çıkışından hemen sonra görülen, idrar yolunun tıkanmasına sebep olarak işemeyi engelleyen doğumsal perdeciklerdir. Çocukluk çağı böbrek yetmezliğinin en önemli nedenlerinden biridir. Mesaneden idrarın atılmasını engelleyen bu perdecikler, zaman içinde mesane, üreterler (mesane ve böbrek arasındaki idrar kanalları) ve böbreklerde genişlemeye ve çalışmalarında bozukluklara sebep olur. Tıkanıklık çoğunlukla tam değildir, kısmi idrar geçişi mümkün olabilmektedir. Tıkanma şiddetine göre idrar yollarındaki değişikliklerin şiddeti artar. Posterior üretral valv, bebeğin anne karnında gelişmeye başladığı erken dönemlerde sadece erkek çocuklarda ortaya çıkar. Yaklaşık 8000 canlı doğumda 1 görülür. Kalıtsal bir hastalık değildir. İnmemiş testis sıklığı normalden 12 kat daha fazladır. Anne karnında böbreklerde genişleme ve gelişme geriliği, ya da doğumdan sonra idrar yolu enfeksiyonu, kesik kesik ve ıkınarak idrar yapma, sık idrara çıkma, idrar kaçırma gibi şikayetlerle bulgu verir. Ultrasonografi ve işeme sistoüretrografisi (MSUG) ile tanı konur. Hastalığın gidişatı tıkanıklığın derecesine bağlı olarak değişir. Doğum sonrası takip edilen bebeklerde ilk 5 yıl içinde %45 sıklıkla böbrek yetmezliği gelişir. Bu hastalığın tedavisi çeşitli tetkiklerle hastalığın tanısı konduktan sonra ameliyatla problemin giderilmesidir.

Bu operasyon genel anestezi altında, bir çocuk cerrahisi uzmanı tarafından ameliyathanede gerçekleştirilir. Tedavide perdeciklerin cerrahi olarak ortadan kaldırılması ve idrar yolunun rahatlatılması gerekir. İdrar deliğinden mesaneye ilerletilen ışıklı bir kamera (sistoskopi) ile idrar yolunu kapatan kapakçıklar kesilerek ya da yakılarak ortadan kaldırılır bu şekilde idrar yolu açılmış olur. Ameliyattan sonra mesaneye idrar sondası yerleştirilir ve 7-14 gün içerisinde çıkartılır.

Sistoskopi işleminin süresi normal şartlar altında yaklaşık 30-45 dakikadır. Posterior üretral valvin cerrahi tedavisi zamanında ve etkin olarak yapılmış olsa dahi hastaların %10-47’sinde kronik böbrek yetmezliği gelişebilir.

Bu girişimden beklenen başarı, tıkanıklığı giderip, enfeksiyonu önleyerek böbrek fonksiyonlarının korunmasıdır.

PUV tedavi edilmediği takdirde, hastada idrar çıkışı tam anlamıyla sağlanamaz. Kesik kesik işeme ve ıkınma şikayetleri devameder. Mesane tam anlamıyla boşaltılamadığı için hastada sık idrar yolu enfeksiyonu ve böbrek yetmezliği gelişmesi kaçınılmazdır.