LENFANJİOM

Lenfanjiom, lenfatik sistemin (vücudumuzun savunmasında görevli bir sistem) doğumsal bir hastalığıdır. Lenfatik damarlarla venöz sistem (kirli kan taşıyan damarlar) arasında nedeni bilinmeyen bir nedenle bağlantının oluşmamasına bağlı olarak gelişir. Çocuklarda sıklığı 1/60.000’dir. Kapiller ve kistik lenfanjiom diye ikiye ayrılır. Kistik lenfanjiom, kistik higroma olarak da adlandırılır. Kistik lenfanjiom, genellikle boyun ve koltukaltı bölgesinde ortaya çıkarken, daha az oranda meme dokusu, karın, göğüs, göz çukuru ve ekstremitelerde de görülebilir. Çoğu zaman cerrahi olarak tedavi edilen bu hastalık, son zamanlarda kist içerisine sklerozan maddeler enjekte edilerekte tedavi edilmeye başlanmıştır. Özellikle bleomisin ve picibanil (OK-432) sklerozan tedavi uygulamaları ile daha başarılı sonuçlar alınmaktadır.

Bu operasyon genel anestezi altında ve çocuk cerrahisi uzmanı tarafından ameliyathanede gerçekleştirilir. Kistin lokalizasyonu tespit edildikten sonra kist sıvısı aspire edilecek (enjektörle çekilecek) ve onun yerine özel olarak hazırlanmış-sulandırılmış sklerozan madde enjeksiyonu yapılacaktır.

İşlemden sonra bu kistlerin ortadan kalkması ve o bölgede kızarıklık, şişlik ve akıntı gibi enfeksiyon bulguların olmaması beklenmektedir. Tedavi edilmeyen durumlarda var olan hastalık aynen devam edecek veya yeni kistler ortaya çıkabilecektir. Kistlerin bulunduğu bölgeye göre çevre dokulara yaptığı basıya bağlı olarak solunum zorluğu, beslenme zorluğu, görme bozukluğu ve şekil bozukluğu gibi şikayetler oluşabilmektedir.

Kistik lenfanjiom tedavisinde cerrahi eksizyon, yaygın uygulanmasına rağmen, hayati organlara yakınlık sonucu sinir hasarı, uzun süreli lenfatik drenaj gereksinimi, enfeksiyon, skar oluşumu ve hastalığın tekrarı gibi komplikasyonlara neden olabilmektedir. Kistik lenfanjiom tedavisinde cerrahi tedavi dışında, basit drenaj, aspirasyon, radyasyon, lazer tedavisi de kullanılmaktadır.

Operasyonun süresi tahmini olarak 30-60 dakikadır, başarı şansı ise %45-80’dir.