KOLOSTOMİ-İLEOSTOMİ

Bağırsak stomaları (ostomi) cerrahi müdahale ile ince veya kalın bağırsağın bir bölümünün karın duvarına ağızlaştırıldığı yapay bir açıklıktır. İkiye ayrılır.

1. Kolostomi: Kalın bağırsağın karın duvarına ağızlaştırılmasıdır, geçici ya da kalıcı olabilir. Geçici kolostomi nedenleri: Kalın bağırsak tıkanmaları, bağırsak yaralanmaları, bağırsak delinmesi, doğumsal bağırsak anomalileri, bağırsakta yapılan bir işlemin emniyetli bir şekilde iyileşmesini sağlamak için açılır. Kalıcı kolostomi nedenleri: Anüsün çıkarılması gereken hastalıklar, kalın bağırsağın son kısmının çıkarılması gereken hastalıklar, anüs kas yapısının görevini yapamadığı hastalıkları, kalın bağırsağın son kısmındaki kalıcı hastalıkları için yapılır. Kolostomiler kalın bağırsağın üzerindeki açıldığı yere göre isimlendirilirler. Stoma makattan ne kadar uzakta ise dışkı o derece suludur. Genellikle vücudun sol alt tarafına açılır.

2. İleostomi: İnce bağırsağın son bölümünün karın duvarına ağızlaştırılmasıdır. Genellikle karnın sağ alt kısmına açılır. İleostomiden gelen bağırsak içeriği kalın bağırsağa uğramadığından daha fazla miktarda, sıvı halde ve asidik olduğundan da yakıcı niteliktedir. Geçici İleostomi nedenleri: Kalın bağırsak tıkanmaları, kalın bağırsak yaralanmaları, bağırsak delinmesi, doğumsal bağırsak anamolisi, kalın bağırsak tümörleri,  bağırsakta yapılan bir işlemin emniyetli bir şekilde iyileşmesi gereken durumlarda. Kalıcı İleostomi nedenleri: Kalın bağırsağın tıkayıcı bir hastalığa maruz kalması durumlarında, kalın bağırsak ve anüsün çıkarılması gereken hastalıklar, kalın bağırsağın kas yapısının görev yapmadığı hastalıkları gibi durumlarda yapılır