ÇOCUKLARDA KOLESİSTEKTOMİ (SAFRA KESESİNİN ALINMASI)

Safra kesesi karaciğerin altında bulunan bir organdır. Karaciğerde üretilen safranın depolanması ve yoğunlaştırılmasını sağlar, safra sindirime yardımcı olur ve özellikle yağların bağırsak sisteminden emilimini sağlar. Safra kesesinde depolanan safra yemek yendikten sonra safra kesesinden bağırsağın ilk kısmına doğru salgılanır. Çocukta safra kesesi hastalıkları iltihap, enfeksiyon, safra taşları veya safra yollarının tıkanmasıdır. Safra kesesi hastalıkları içinde kolesistit (iltihap veya enfeksiyon), safra taşları, bilier diskinezi (safra kesesinde safra atımın sağlayan gerekli hareketlerin olmaması), safra kesesi içine doğru büyüyen dokular (safra kesesi polipleri) vardır. Safra taşları erişkinlerdeki kadar sık olmasa da çocuklarda da görülür. Genellikle çocuklarda safra taşlarının çok belirgin bir nedeni yoktur. Bazı kalıtsal kan hastalıklarında (sferositoz ve orak hücre hastalığı gibi) görülebilir. Diğer risk faktörleri arasında şişmanlık, aile öyküsü, alınan bazı ilaçlar sayılabilir. Safra kesesindeki taş bulgu vermiyorsa izlenebilir. Bulgu veren taşlarda ameliyatla safra kesesinin alınmasıdır, bu ameliyata kolesistektomi denir. Kolesistektomi kapalı (laparoskopik) veya açık cerrahi teknik olmak üzere iki türlüdür.

Bu operasyon genel anestezi altında, bir çocuk cerrahisi uzmanı tarafından ameliyathanede gerçekleştirilir. Çoğunlukla kapalı (laparoskopik) cerrahi yapılır. Açık cerrahinin uygun olmadığı hastalarda (örneğin daha önce karın içi ameliyat geçirmiş hastalarda) veya kapalı ameliyat esnasında oluşan bazı özel durumlarda açık cerrahiye geçmek gerekebilir (%3-5 hastada). İşlem genellikle uygulama yapılacak bölgenin temizliği ile başlar. Açık cerrahi işleminde, karaciğer üzerine subkostal insizyon denilen yaklaşık 10 cm’lik bir cerrahi kesi ile karın katmanları kesilir ve karın açıldıktan sonra karaciğer altında yer alan safra kesesi bulunur, arteri ve kanalı bağlanıp kesildikten sonra karaciğerden soyularak çıkartılır.

Hastaların genel durumu, safra kesesinin diğer organlarla ilişkisi, anatomik varyasyonları, ameliyatı yapan doktorun tecrübesi ameliyatın gidişini etkilemektedir. Ameliyat yaklaşık olarak 45-120 dakika arasında devam eder. Başarı şansı ise hastadan hastaya değişmekle birlikte %95-100’dür.

Operasyon sonrasında Hastada şikayetlere neden olan safra kesesi vücuttan uzaklaştırılmış olacak ve hastada şikayetlere neden olan problem düzeltildiği gibi olası komplikasyonlarında önüne geçilmiş olacaktır.

Ameliyat olmadığınız takdirde safra kesesindeki taşlar safra kesesi çıkış kanalını tıkayarak akut safra kesesi iltihabı yapabilir, acil tedavi gerektiren bir durumdur ve tedavi edilmediği zaman çok çeşitli komplikasyonlar ve hatta ölümle sonuçlanabilir. İkinci bir olasılık olarak bu taşlar ana safra kanalına düşerek kanal çıkışını tıkayarak sarılık yapabilir, acil tedavi gerektiren bir durumdur ve tedavi edilmediği zaman ölüme kadar varan sonuçları olabilir. Yine bu taşlara bağlı olarak pankreas bezi iltihabı gelişebilir. Tüm bu durumlar çok ciddi komplikasyonlara neden olabilir ve ölümcül risk taşır. Ayrıca hastada tekrarlayan kolesistit atakları olur ve hastanın şikayetleri devam eder