AKUT APANDİSİT

İnce barsak ve kalın barsağın birleşme noktasında apendiks denilen barsak uzantısının (Kör Barsak) çeşitli sebeplerle iltihaplanmasına Akut Apendisit denir ve tedavisi apendektomi denilen ameliyatla bu organın karın boşluğundan çıkarılmasıdır. Apendektomi apendiksin (kör barsak) çıkarıldığı ameliyat şeklidir. Akut apendisit en sık karşılaşılan acil karın ağrısı nedenidir. Buna rağmen bazı hastalarda apendisit teşhisi net konamayabilir. Teşhisi %100 doğrulukta koyacak muayene yöntemi, test (kan testi, röntgen, ultrason, BT) yoktur. Teşhiste gecikme tehlikeli olduğundan kesin teşhis bazı durumlarda ameliyatta konur. Acil apendisit ameliyatlarında apendiksin % 5-10 hastada normal olduğu görülür. Bunların bazılarında doğumsal veya sonradan gelişmiş bir hastalığın teşhisi konularak farklı ameliyatlar yapılması gerekebilir.

Bu operasyon genel anestezi altında, bir çocuk cerrahisi uzmanı tarafından ameliyathanede gerçekleştirilir. Laparoskopik (kapalı) yöntem karın cildine açılan küçük delikler yardımıyla kamera ve uygun cerrahi aletler kullanılarak, kalın barsağın başlangıç kısmında bulunan “apendiks” denilen kör barsak parçasının ameliyatla çıkarılması işlemidir (Laparoskopik apendektomi). Bazı durumlarda apendiksin laparoskopik olarak çıkartılması mümkün olamamakta, ya da çevre organ ve damarlardan birinin yaralanması durumu gelişebilmektedir. Böyle durumlarda açık cerrahi işleme geçilebilmekte ve ameliyata devam edilmektedir. İşlem genellikle uygulama yapılacak bölgenin temizliği ile başlar. Ameliyatta karnın sağ alt yarısına bir kesi yapılarak (doktorunuz hastanın klinik durumuna uygun olarak tercih yapar, bundan dolayı bu kesi yatay veya dikey olabilir) karın boşluğuna girilir. İltihaplı olan apendiks dokusu damarlarından, kalın barsakla olan bağlarından ve etrafında oluşan diğer yapışıklıklardan ayrılarak karın dışına çıkarılır. Eğer karın içine yayılmış bir iltihap varsa orası da temizlenir. Apendiks delinmişse karın içinde yaygın iltihaplanma olur. Bu durumda sağ taraftaki kesiden karnı temizleyip ameliyatı tamamlamak mümkün olmazsa ya da ameliyatta ek olarak başka bir problemle karşılaşılırsa doktor karnın orta yerinden daha büyük ikinci kesi yaparak ameliyata buradan devam edebilir. Eğer apendiks delinmiş ve hasta hastaneye geç müracaat etmişse Plastrone Apandisit (Delinmiş apandisitin etrafının diğer karın içi organlarıyla sarılması hali) oluşabilir. Bu durumda öncelikle ilaçlarla tedavi denenir eğer başarılı olmazsa ameliyat edilebilir.

Operasyonun süresi tahmini olarak 60-120 dakikadır, başarı şansı ise hastadan hastaya değişmekle birlikte %95-100’dür.  Tedavi edilen olgularda apandist nedeniyle ölüm oranı %1’den azdır.

Karın içi enfekte bir organın alınmaması hayati tehlike arz eden bir durumdur. Bu nedenle zamanında opere edilmeyen apendisit durumlarında hastanın hayatı tehlike altında olacaktır. Ayrıca ameliyatın gecikmesi durumunda hastada ameliyat sonrası dönemde komplikasyon görülme olasılığı artacaktır. Bu ameliyatın zamanında yapılmasıyla hem hastanın hayati tehlikesi kontrol altına alınacak, hem de ameliyat sonrası komplikasyon olasılığı azalacaktır.

Tedavi edilmemiş akut apandisit, şiddetli karın ağrısına, perforasyona (aşırı gerilen apendiksin patlaması), peritonite (yaygın karın içi enfeksiyon), pilefilebite (karın içi damarların ölümcül seyredebilen enfeksiyonu), karın içi apse birikimine, plastrone apandisite (çevre organların apendiks etrafını yumak gibi sararak enfeksiyon yayılımını engellemeye çalışması) ve nihayetinde ölümle sonuçlanabilen birçok belirti ve bulguya sebep olabilir.